zadanie specjalne na piątek 20 marca

Jak wspomagać rozwój mowy dziecka w domu?
 
propozycja pani Beaty Czerwińskiej.
 
rozgrzewka002 Kopia
 
 
Jeśli dziecko ma problemy z wymową , komunikacja z rówieśnikami sprawia mu trudność, należy mu pomóc.Zabawy można wplatać w rytm dnia , ważne by zabawy i zadania nie kojarzyły się dziecku z praca i wysiłkiem, a były przyjemnością i urozmaiceniem zabawy.
1. Trening aparatu artykulacyjnego ( jego celem jest usprawnianie języka , warg , podniebienia miękkiego , żuchwy, a także opanowanie przez dzieci umiejętności świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych oraz poznania prawidłowego ułożenia artykulatorów w czasie wymowy poszczególnych głosek .
Zabawy :
„Zegar”- rodzic wymawia słowo - bim - język dziecka wędruje za górną wargę
          rodzic wymawia słowo -bam - język dziecka wędruje za dolną wargę,
          rodzic wymawia słowo - tik - język dziecka wędruje w prawą stronę warg
          rodzic wymawia słowo – tak – język dziecka wędruje w lewą stronę warg
„Kląskanie ”-uderzanie językiem o podniebienie twarde
„Miód ”- zlizywanie z talerzyka miodu , gwałtowne wysuwanie i wsuwanie języka w głąb jamy ustnej.
„ Język na baczność”-unoszenie jezyka do dziąseł za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi, cmokanie, parskanie .
- „Ryjek”, szybkie zmienianie układu ust uśmiech – ryjek ,zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie,
Naprzemienne ściąganie i rozciąganie złączonych warg- zadania te możemy wykonywać, wykorzystując moment mycia zębów. Dobrą okazją do wykonywania ćwiczeń jest także pora posiłku. By wskazać do wymowy miejsce ułożenia czubka języka możemy użyć np. miodu lub ulubionego jogurtu. Pionizacja języka jest potrzebna do wymowy takich głosek,jak: sz,ż, cz ,dż ,l , r.
Zadania te są pomocne w przypadku nawyku wysuwania języka między zęby przy seplenieniu czy nauce prawidłowego oddychania i połykania. 
Pamiętajmy ,żeby jak najwięcej rozmawiać z dziećmi , czytajmy im bajki , rozmawiajmy z nimi na temat ich treści , pozwólmy im pytać i udzielajmy odpowiedzi na każde pytanie .
Dalsze propozycje zabaw ukażą się w kolejnych dniach .
 
 Bibliografia:
„Nasz elementarz – wskazówki logopedyczne dla rodziców dziecka  sześcioletniego”M.Drapiewska,”Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola” G.Demel.
gif pochodzi ze stony www.beczychrzaszcz.pl
 
Grupa VI – ćwiczenia w utrwalaniu poznanych liter-proponuję zakreślanie w kółeczko poznanych liter w dowolnych czasopismach, ulotkach- rozmowa z rodzicem na temat zakreślonych liter , nazywanie ich .Dla dzieci czytających -rozwiazywanie rebusów , zagadek , krzyżówek ( do wydruku na stronie internetu -krzyżowki dla 6 latków do wydruku )

Dla rodziców i dzieci z grupy VI- matematyka nie jest nudna

Czy wiesz rodzicu ,że 80 % dzieci przedszkolnych jest uzdolnionych matematycznie. 80 procent! Rozpoczynamy wesołą powtórkę ze znajomości cyfr i liczb w zakresie od 0 do 10 Proponując dziecku wspólnie spędzony czas na zabawie połączonej z nauką, możemy zdziałać naprawdę wiele. Matematyka jest obecna wszędzie. Postarajmy się, żeby nauka matematyki w sposób naturalny wkradła się do codziennych czynności i zabaw. Zdecydowanie nie radzę wprowadzać tego typu zabaw na siłę. Bo możesz tylko zniechęcić go do nauki. To wiek gdzie dzieci najchętniej i najlepiej uczą się poprzez zabawę. Liczmy w kuchni sztućce, naczynia, wyszukujmy i nazywajmy cyfry w czasopismach, liczmy produkty na obiad, rozwiązujmy proste zadania na dodawanie i odejmowanie. Oczywiście dzieci, które przekraczają próg dziesiątkowy chętnie będą rozwiązywać trudniejsze zadania. Udanej zabawy , pozdrawiam moich podróżników i ich rodziców z grupy VI

Małgorzata Augustyn

Polecam strony : https://eduzabawy.com/karty_pracy/?fbclid=IwAR285f3nnRnofZSoFnwMsudzwM0WVvwM2T7dm7HnGrBHgVn2Nj7oHQoMUks

https://czasdzieci.pl/dodruku/id,1af2-lamiglowki.html?fbclid=IwAR2S_jBdp1WO4HvfPk4iQGSuNfGEgXArn1L_E7yGu7HLTKSc1pBpw_aoohk

 

 

zadanie specjalne na czwartek 19 marca

Kreatywne paski

Zachęcam do zabawy, która rozwija wyobraźnię, kreatywne i twórcze myślenie, ćwiczy też sprawność manualną i koordynację wzrokowo – ruchową.

Do przeprowadzenia zabawy potrzebujemy pocięty w paski papier. Już samo wycinanie jest dla dziecka super zabawą – oczywiście nadzorujemy wycinanie i w razie potrzeby pomagamy.

Ważne aby paski miały rożne długości. Rozsypane na dywanie paski służyć mogą do zabaw:

  • Alfabet: układamy literę alfabetu, lub tworzymy wspólnie wyraz.

  • Liczymy: dziecko wykłada żądaną ilość pasków, przelicza. Możemy tworzyć opowieści matematyczne typu: Jaś miał 5 cukierków, zjadł 2. Ile mu zostało? Piraci znaleźli skrzynię pełną skarbów. Było tam 5 złotych monet, 1 naszyjnik, 3 perły. Ile razem było skarbów?

  • Kształty, figury. Dziecko odzwierciedla rzeczywisty przedmiot lub figurę np.: krzesło, dom trójkąt.

  • Przeciwieństwa: dużo – mało, ład – chaos, długi – krótki.

  • W mieście: budujemy znane ulice naszego miasta, charakterystyczne budynki.

  • Pająk w sieci: rodzina siada w kole. Na środku kładziemy przedmiot, który będzie pająkiem. Po kolei układamy paski tworząc pajęczą sieć. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się swoich pasków.

  • Wyścigi. Umawiamy się na wyciąganie z chaosu np.: tylko krótkich pasków, albo tylko czerwonych w określonym czasie. Wygrywa ten, kto będzie miał najwięcej pasków.

Na zakończenie pozwalamy ułożyć dziecku własny obrazek. My odgadujemy co przedstawia. Do cięcia pasków można wykorzystać stare gazety, papier ksero itp. Paski można wykorzystywać wielokrotnie, wymyślając przeróżne zabawy.

Życzę wielu pomysłów

Barbara Jurek

#zostanwdomu

 

Katarzyna Bąk

Kącik z języka angielskiego

Drodzy rodzice

W wolnym czasie  zachęcam do zabaw językowych utrwalajacych słownictwo z języka angielskiego: 

COLOURS ( Kolory): BLUE (NIEBIESKI), GREEN (ZIELONY), YELLOW (ŻÓŁTY), RED (CZERWONY), BLACK (CZARNY), WHITE (BIAŁY), PURPLE (FIOLETOWY), ORANGE (POMARAŃCZOWY), BROWN (BRĄZOWY), GREY (SZARY), SILVER (SREBRNY), GOLDEN (ZŁOTY).

TOYS (Zabawki): CAR( SAMOCHÓD), DOLL (LALKA), BLOCKS (KLOCKI), BALL( PIŁKA), BOOK (KSIĄŻKA), TEDDY (PLUSZAK), TEDDY BEAR (PLUSZOWY MIŚ).

PETS (Zwierzątka domowe): DOG( PIES), CAT (KOT), RABBIT (KRÓLIK), MOUSE (MYSZKA), PARROT (PAPUGA), HAMSTER (CHOMIK), GOLDEN FISH ( ZŁOTA RYBKA).

ANIMALS IN THE ZOO (Zwierzęta w zoo): ELEPHANT ( SŁOŃ), GIRAFFE ( ŻYRAFA), LION ( LEW), CROCODILE ( KROKODYL), MONKEY ( MAŁPKA), TIGER ( TYGRYS), SNAKE ( WĄŻ), ZEBRA ( ZEBRA).

FARM ANIMALS ( Zwierzęta na wsi): PIG ( ŚWINKA), DUCK (KACZKA), HEN (KURA), ROOSTER ( KOGUT), HORSE ( KOŃ), COW ( KROWA), SHEEP (OWCA), GOOSE ( GĘŚ).

Proponowane zabawy:

  • Whats’s missing? ( Co zniknęło?)

Przygotowujemy wraz z dzieckiem obrazki, proste, przejrzyste. Rozkładamy w rzędzie przed dzieckiem, powtarzamy słownictwo. Prosimy ,aby zamknęło oczy wydając polecenie: Close your eyes! W tym czasie zabieramy jeden obrazek i chowamy za siebie. Prosimy ,aby dziecko otworzyło oczy : Open your eyes!  Zadajemy pytanie : What’s missing?

Prosimy , aby dziecko udzieliło odpowiedzi w języku angielskim.

  • What’s this? ( Co to jest?)

Zadajemy pytania i prosimy dziecko o odpowiedź: It is a/an…..

  • How many np. toys?

Rozkładamy np. zabawki   przed dzieckiem i prosimy o przeliczenie w dostępnym dziecku zakresie. Dziecko przelicza po angielsku: One, two, three, four, five, six, seven…….

  • Which crayon ( kredka) is np. blue?

Rozkładamy kredki w znanych dzieciom kolorach i prosimy o wskazanie kredki w danym kolorze.

  • Gra „Bingo”- rodzinna gra edukacyjna

Dzielimy kartkę linią poziomą na pół i dwiema liniami pionowymi. ( powstaje 6 pól). W każdym z tych pól rysujemy schematyczny obrazek np. mieszkańców wsi ( umawiamy się na 6 zwierząt, rysujemy jakie chcemy i ile chcemy). Następnie jedna osoba przygotowuje sobie małe kartoniki z tymi wskazanymi zwierzętami, wrzuca do worka i losuje mówiąc głośno nazwę zwierzątka w j.angielskim. Osoby, które mają te zwierzątko skreślają je. Jeden los- jedno skreślenie. Wygrywa osoba, które skreśli  jako pierwsza 6 pól. BINGO!!!!

Życzę dobrej zabawy i inwencji twórczej:)

 opracowała: Katarzyna Bąk

dobre rady dla dobrej wymowy -na dzień 18 marca

Rodzicu bądź czujny-mowa dziecka w wieku przedszkolnym

Rodzice musicie pamiętać , że dziecko szybko rośnie i szybko się rozwija. Należy mu więc stale „dotrzymywać kroku", kochać je, rozumieć i zaspokajać jego potrzeby rozwojowe nie dopuszczając do ukształtowania się złych nawyków.

Mowa jest jednym z komponentów życia psychicznego, istnieje więc niezwykle istotna zależność rozwoju mowy od rozwoju czynności umysłowych i odwrotnie. Mowa wpływa na spostrzeganie, wyobraźnie, porównywanie i wnioskowania także na stany emocjonalne .

Jednocześnie wszystkie te czynności maja wpływ na rozwój mowy.

Bardzo istotny jest prawidłowo ukształtowany słuch fonematyczny czyli umiejętność różnicowania najmniejszych elementów składowych słowa ( np. poprawne różnicowanie głosek dźwiękopodobnych: p-b, t~d, k-g itdj- Dziecko z niedokształconym słuchem fonetycznym ma trudności w różnicowaniu wyrazów podobnych brzmieniowo np. kasa- kasza sok- szok, kosa- koza. To zaburzenie utrudnia dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów w znacznym stopniu warunkującym opanowanie umiejętności czytania i pisania.

Dziecko nie opanuje umiejętności czytania jeśli występować u niego będzie wada   mowy;

  • nie można wyśmiewać dziecka jeśli mówi źle, niewyraźnie, ponieważ może u niego powstać lęk przed mówieniem ; prosty opóźniony rozwój mowy przejawia się tym. że dziecko rozumie co się do niego mówi i niczym nie odbiega w zachowaniu od rówieśników- opóźniona jest tylko mowa czynna;
  • prawidłowa ruchomość języka warunkuje wymowę .głosek /sz, cz, rz, dz,l, t, d, r / i jeśli wędzidełko jest zbyt krótkie mogą wystąpić kłopoty,
  • jeśli dziecko wysuwa język miedzy zęby i zamienia sz, ź, cz, dz na ś, ć, ź, np. ciarna-czarna,

      żaba-ziaba to oznacza to wadę wymowy;

  • Jeśli zamiast,/' pojawia się J" nie ma ssącym martwić ( może to robić do 7-8 lat) jeżeli zamienia „r" na J" prawdopodobnie oznacza to wadę wymowy/
  • nieprawidłowości uzębienia ( wadliwy zgryz, brak zębów ) powoduje brak artykulacji głosek syczących co prowadzi do seplenienia;
  • zdarza się ze zamiast „kotek" dziecko mówi „totek", „głowa” - „dłowa" zamienia „k" na .,t" i „g" na „d". Przyczyną tego mogą być rozrośnięte migdałki. Jeśli wada nie przejdzie należy ją korygować za pomocą specjalnych ćwiczeń.
  • Jąkanie - polega na zaburzeniu płynności mówienia, /dziecko powtarza tę samą głoskę lub sylabę przed rozpoczęciem wypowiedzi, bądź w jej trakcie (jąkanie kloniczne) lub wypycha siłą głoski przy jednoczesnym napięciu mięśni (jąkanie toniczne).

Każda wada wymowy winna być dostrzeżona we właściwym czasie i zlikwidowana, jej zaniedbanie bowiem prowadzi do zaburzeń emocjonalnych.

Dlatego też, należy dostarczać dziecku właściwych wzorów realizacji głoski, wyrazów czy zdań.

„ Pamiętajcie Rodzice, aby Wasze dziecko wymawiało słowa w sposób zrozumiały dla wszystkich a nie tylko d/a tych którzy nauczyli ssę już Je rozumieć" ( A. Bajejko )

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2v56ti4D3UfbjpjwNR3ZxFPcc_R2aqPVLYCMFOvpgB562HHbUDnt_sVnY

Ewa BANACH

Copyright © Topnet 2014