Dzień dobry przedszkolaki i rodzice w poniedziałek. W tym tygodniu zajęcia zdalne dotyczyły będą pojazdów lądowych,powietrznych oraz wodnych.Mamy nadzieję, że tematy wam sie spodobają i chętnie podejmiecie z rodzicami w domu różne aktywności.
Temat: ,,Pędzi, mknie po szynach – pociąg".
1. Spróbujcie przeczytac samodzielnie lub poproście rodziców o przeczytania fragmentu wiersza Juliana Tuwim pt.„Lokomotywa”.Słuchajcie uważnie treści wiersza ponieważ później trzeba będzie udzielić odpowiedzi na pytania.
Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa -
Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha.
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch - jak gorąco!
Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.
Wagony do niej podoczepiali
Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,
I pełno ludzi w każdym wagonie,
A w jednym krowy, a w drugim konie,
A w trzecim siedzą same grubasy,
Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy.
A czwarty wagon pełen bananów,
A w piątym stoi sześć fortepianów,
W szóstym armata, o! jaka wielka!
Pod każdym kołem żelazna belka!
W siódmym dębowe stoły i szafy,
W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
W dziewiątym - same tuczone świnie,
W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie,
A tych wagonów jest ze czterdzieści,
Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.
Lecz choćby przyszło tysiąc atletów
I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się natężał,
To nie udźwigną - taki to ciężar!
Dzieci młodsze:
- Jaki pojazd stał na stacji?
- Co do lokomotywy zostało doczepione?
- Jak zachowywała się lokomotywa?
Dzieci starsze:
- Co palacz wsypywał do lokomotywy?
- Kto siedział w wagonach? Podajcie kilka przykładów.
- Ile mniej więcej wagonów doczepionych zostało do lokomotywy?
Wiecie już, ze każdy pociąg składa się z lokomotywny i wagonów.
2. Zapraszam was teraz do zabawy przy piosence. Mam nadzieję, że wyobraźnia podpowie wam jak można zilustrować słowa piosenki.Podczas zabawy usłyszycie także, kto prowadzi pociąg i jak nazywa sie przystanek, w którym zatrzymują się pociągi.
Dzieci starsze:
Piosenka ,,Jedzie pociąg z daleka"
https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
Dzieci młodsze:
Piosenka ,, Ze stacyjki siedmiu smutków"
https://www.youtube.com/watch?v=P_KzZUY2kzc
Po torach, po szynach jeździ pociąg z miasta do miasta , a zatrzymuje się na stacji kolejowej.
Na stacji kolejowej, w kasie biletowej kupujemy bilety na pociąg.
Na przyjazd pociągu możemy poczekać w poczekalni a ciążki bagaż możemy oddać do przechowalni lub nadać na bagaż i on też pojedzie z nami w podróż pociągiem.
Na stacjach pracują kolejarze. Na pewno widzieliście kolejarza z lizakiem i z gwizdkiem to bardzo ważna osoba – zawiadowca stacji – ten pan czuwa kiedy może odjechać pociąg ze stacji.
O bezpieczeństwo podróznych w pociągach dbają konduktorzy. Oni także sprawdzają bilety i wskazują wolne miejsca w pociągu.
3. "Pociąg"- praca plastyczna.
Zachęcam was teraz do wykonania pracy. Na białych kartkach narysujcie pędzący pociąg. Dorysujcie elementy obrazka wg własnego pomysłu np. domy, stacje, drzewa,góry, słońce itp.
Kiedy zrobicie zadania zrelaksujcie się. Poniżej przesyłam linki z bajkami dla dzieci o pociągach:
Dzieci starsze ,,Tomek i przyjaciele - Filip na ratunek"
https://www.youtube.com/watch?v=O1WhYSFTrdE
Dzieci młodsze ,,Stacyjkowo Zosia i syrena:
https://www.youtube.com/watch?v=D7xBP0OiyCM
Pozdrawiamy Was i Waszych rodziców:)Życzymy Wam miłego dnia i super zabawy:)
Iwona Jankowska, Katarzyna Bąk, Małgorzata Augustyn