Propozycje zabaw i zajęć z edukacji zdalnej dla wszystkich przedszkolaków-poniedziałek-8 czerwca

Dzień dobry przedszkolaki i rodzice w poniedziałek. W tym tygodniu zajęcia zdalne dotyczyły będą pojazdów lądowych,powietrznych oraz wodnych.Mamy nadzieję, że tematy wam sie spodobają i chętnie podejmiecie z rodzicami w domu różne aktywności.

Temat: ,,Pędzi, mknie po szynach – pociąg".

1. Spróbujcie przeczytac samodzielnie lub poproście rodziców o przeczytania fragmentu wiersza Juliana Tuwim  pt.„Lokomotywa”.Słuchajcie uważnie treści wiersza ponieważ później trzeba będzie udzielić odpowiedzi na pytania.

Stoi na stacji lokomotywa,

Ciężka, ogromna i pot z niej spływa -

Tłusta oliwa.

Stoi i sapie, dyszy i dmucha.

Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:                                                                      pociag.jpg

Buch - jak gorąco!

Uch - jak gorąco!

Puff - jak gorąco!

Uff - jak gorąco!

Już ledwo sapie, już ledwo zipie,

A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.

Wagony do niej podoczepiali

Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,

I pełno ludzi w każdym wagonie,

A w jednym krowy, a w drugim konie,

A w trzecim siedzą same grubasy,

Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy.

A czwarty wagon pełen bananów,

A w piątym stoi sześć fortepianów,

W szóstym armata, o! jaka wielka!

Pod każdym kołem żelazna belka!

W siódmym dębowe stoły i szafy,

W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,

W dziewiątym - same tuczone świnie,

W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie,

A tych wagonów jest ze czterdzieści,

Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.

Lecz choćby przyszło tysiąc atletów

I każdy zjadłby tysiąc kotletów,

I każdy nie wiem jak się natężał,

To nie udźwigną - taki to ciężar!

Dzieci młodsze:

  • Jaki pojazd stał na stacji?
  • Co do lokomotywy zostało doczepione?
  • Jak zachowywała się lokomotywa?

Dzieci starsze:

  • Co palacz wsypywał do lokomotywy?
  • Kto siedział w wagonach? Podajcie kilka przykładów.
  • Ile mniej więcej wagonów doczepionych zostało do  lokomotywy?

Wiecie już, ze każdy pociąg składa się z lokomotywny i wagonów.

2. Zapraszam was teraz do zabawy przy piosence. Mam nadzieję, że wyobraźnia podpowie wam jak można zilustrować słowa piosenki.Podczas zabawy usłyszycie także, kto prowadzi pociąg i jak nazywa sie przystanek, w którym zatrzymują się pociągi.

Dzieci starsze:

Piosenka ,,Jedzie pociąg z daleka"

https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio                                

Dzieci młodsze:

Piosenka ,, Ze stacyjki siedmiu smutków"

https://www.youtube.com/watch?v=P_KzZUY2kzc                                pociagi_na_stacji.jpg

Po torach, po szynach jeździ pociąg z miasta do miasta , a zatrzymuje się na stacji kolejowej.

stacja_brzeg.jpg  

Na stacji kolejowej,  w kasie biletowej kupujemy  bilety na pociąg.

Na przyjazd pociągu możemy poczekać w poczekalni a ciążki bagaż możemy oddać do przechowalni lub nadać  na bagaż i on też pojedzie z nami w podróż pociągiem.

Na stacjach pracują kolejarze. Na pewno widzieliście kolejarza z lizakiem i z gwizdkiem to bardzo ważna osoba – zawiadowca stacji – ten pan czuwa kiedy może odjechać pociąg ze stacji.

O bezpieczeństwo podróznych w pociągach  dbają  konduktorzy. Oni  także sprawdzają  bilety i wskazują wolne miejsca w pociągu.

kasa.jpg  zawiadowca.jpg  konduktor.jpg

3. "Pociąg"- praca plastyczna. 

Zachęcam was teraz do wykonania pracy. Na białych kartkach narysujcie pędzący pociąg. Dorysujcie elementy obrazka wg własnego pomysłu np. domy, stacje, drzewa,góry, słońce itp.

pociag_towarowy.jpgpociag_czerwony.jpgpociag_zielony.jpgPKP_Intercity_EIP_na_torach.jpg

Kiedy zrobicie zadania zrelaksujcie się. Poniżej przesyłam linki z bajkami dla dzieci o pociągach:

Dzieci starsze ,,Tomek i przyjaciele - Filip na ratunek"

https://www.youtube.com/watch?v=O1WhYSFTrdE

Dzieci młodsze ,,Stacyjkowo Zosia i syrena:

https://www.youtube.com/watch?v=D7xBP0OiyCM

Pozdrawiamy Was i Waszych rodziców:)Życzymy Wam miłego dnia i super zabawy:)

Iwona Jankowska, Katarzyna Bąk, Małgorzata Augustyn